Komplex szolgáltatások kis és közepes cégek részére
Üdvözlöm!
Egyéni vállalkozásom átfogó szolgáltatásokat nyújt a tűzvédelem, munkavédelem és emelőgép ügyintézés területén, segítve ezzel partnereinket a jogszabályi megfelelésben és a biztonságos munkakörnyezet megteremtésében. 
A feladatok leírása lent olvasható.  


MUNKAVÉDLEM
A legfontosabb munkavédelmi szaktevékenységek kis és közepes cégek részér, amiket el tudok vállalni:
1. Kockázatértékelés
Ez az egyik alapvető és legátfogóbb munkavédelmi feladat. Célja a munkahelyen jelenlévő, vagy a munkafolyamatok során keletkező veszélyek és ártalmak azonosítása, azok kockázatának felmérése és értékelése. Magában foglalja a fizikai, kémiai, biológiai, ergonómiai és pszichoszociális kockázatok elemzését is. Ennek alapján határozzák meg a szükséges megelőző intézkedéseket. A kockázatértékelést rendszeresen felül kell vizsgálni.
2. Munkavédelmi oktatások
Minden munkavállalót, beleértve az újonnan belépőket is, előzetes és ismétlődő munkavédelmi oktatásban kell részesíteni. Az oktatásnak tartalmaznia kell a biztonságos munkavégzés feltételeit, a használandó eszközök, anyagok és technológiák veszélyeit, valamint a vészhelyzeti eljárásokat. Az oktatás tematikáját munkavédelmi szakembernek kell kidolgoznia, és a munkáltatónak meg kell győződnie az ismeretek elsajátításáról.
3. Munkabalesetek kivizsgálása
Minden bekövetkezett munkabalesetet ki kell vizsgálni, annak okainak feltárása és a hasonló esetek megelőzése érdekében. Ez magában foglalja a helyszíni szemlét, a tanúk meghallgatását, a dokumentációk átvizsgálását és a szükséges intézkedések javaslását. Súlyos munkabaleset esetén munkaegészségügyi szaktevékenységre is szükség lehet.
4. Egyéni védőeszköz (EVE) juttatás rendjének meghatározása
Az EVE-k juttatásának belső rendjét írásban kell rögzíteni. Ez magában foglalja annak meghatározását, hogy mely munkakörökben, milyen típusú védőeszközökre van szükség, milyen gyakorisággal kell biztosítani azokat, és milyen feltételekkel kell használni. Fontos, hogy az EVE-k kiválasztása a kockázatértékelés alapján történjen, és a munkavállalók megfelelő képzést kapjanak a használatukról.
5. Munkavédelmi szempontú üzembe helyezés
Új létesítmények, munkahelyek, munkaeszközök vagy technológiák használatba vétele előtt munkavédelmi szempontú előzetes vizsgálatot kell végezni. Ennek célja annak megállapítása, hogy azok megfelelnek-e az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeinek. Ez a vizsgálat munkabiztonsági és munkaegészségügyi szaktevékenységnek minősül.
6. Időszakos biztonsági felülvizsgálatok
A veszélyes technológiákat és egyes veszélyes munkaeszközöket rendszeres időközönként időszakos biztonsági felülvizsgálat alá kell vonni. Ez biztosítja, hogy a biztonságos műszaki állapotuk megőrződjön, és az esetleges hibákat időben észleljék.
7. Megelőzési stratégia kidolgozása
Ez egy átfogó terv, amely a munkafolyamatra, a technológiára, a munkaszervezésre, a munkafeltételekre, a szociális kapcsolatokra és a munkakörnyezeti tényezőkre is kiterjedően határozza meg a munkavédelmi kockázatok megelőzésére és csökkentésére irányuló intézkedéseket.
8. Munkavédelmi Szabályzat készítése és karbantartása
A munkáltató köteles munkavédelmi szabályzatot készíteni, amely részletesen leírja a vállalatnál alkalmazott munkavédelmi előírásokat, eljárásokat és felelősségeket. Ezt a szabályzatot folyamatosan karban kell tartani és frissíteni a jogszabályi változásoknak megfelelően.

TÜZVÉDELEM
A tűzvédelem
rendkívül fontos terület, amelynek célja az emberi élet és a vagyon védelme a
tűzesetekkel szemben. Számos tűzvédelmi szaktevékenység létezik,
amelyeket a jogszabályok (elsősorban az 1996. évi XXXI. törvény a tűz elleni
védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságról, valamint az 54/2014.
(XII. 5.) BM rendelet az Országos Tűzvédelmi Szabályzatról, azaz az OTSZ) írnak
elő, és amelyeket csak megfelelő szakképesítéssel rendelkező, gyakran
tűzvédelmi szakvizsgával rendelkező személyek végezhetnek.
A legfontosabb tűzvédelmi szaktevékenységek kis és közepes cégek részére, amiket el tudok vállalni:
1. Tűzvédelmi Szabályzat készítése és karbantartása
Ez az alapvető dokumentum, amely minden, a jogszabályban meghatározott kritériumoknak megfelelő gazdálkodó szervezet számára kötelező (pl. ha a befogadóképesség meghaladja az 500 főt, vagy bizonyos veszélyességi osztályba tartozó tevékenységet végeznek). A szabályzatnak részletesen tartalmaznia kell a tűzvédelmi előírásokat, a tűzmegelőzési feladatokat, a tűzoltási feladatokat, a tűzriadó tervet, a munkavállalók tűzvédelmi oktatásának rendjét, a tűzvédelmi eszközök ellenőrzésének és karbantartásának rendjét, valamint a felelősségi köröket. A szabályzatot folyamatosan frissíteni kell a jogszabályi változásoknak megfelelően.
2. Tűzvédelmi oktatások
Minden munkavállalót, beleértve az újonnan belépőket, valamint a külső vállalkozókat is, előzetes és ismétlődő tűzvédelmi oktatásban kell részesíteni. Az oktatásnak ki kell terjednie a tűzvédelmi szabályzat tartalmára, a tűzveszélyes anyagok és technológiák kezelésére, a menekülési útvonalakra, a tűzoltó készülékek és egyéb tűzvédelmi berendezések használatára, valamint a vészhelyzeti eljárásokra (pl. tűzriadó terv). Bizonyos munkakörökben tűzvédelmi szakvizsga is kötelező.
3. Tűzriadó terv készítése és gyakorlatok lebonyolítása
A tűzriadó terv részletesen leírja a teendőket tűz esetén: riasztás, oltás, menekülés, gyülekezés. A tervet rendszeresen, jogszabályban meghatározott gyakorisággal (pl. kétévente) gyakoroltatni kell, hogy a munkavállalók tudják, hogyan kell viselkedni valós tűzeset esetén.
4. Tűzveszélyes tevékenységek engedélyezése és felügyelete
Bizonyos tevékenységek (pl. hegesztés, lángvágás, forrasztás, nyílt láng használata) fokozottan tűzveszélyesnek minősülnek. Ezeket csak írásban meghatározott feltételek (pl. tűzveszélyességi engedély, oltóanyag biztosítása, felügyelet) mellett szabad végezni, és gyakran tűzvédelmi szakvizsgával rendelkező személynek kell felügyelnie.
5. Tűzoltó készülékek felülvizsgálata
A tűzoltó készülékeket jogszabályban előírt gyakorisággal (általában negyedévente üzemeltetői ellenőrzése.
6. Tűzoltó-vízforrások (tűzcsapok, víztárolók) felülvizsgálata és karbantartása
A fali és földfeletti tűzcsapokat, valamint az oltóvíz-tárolókat (pl. medencék) rendszeresen ellenőrzése.
7. Beépített tűzvédelmi rendszerek felülvizsgálata
Ide tartoznak:
- Tűzjelző berendezések: (pl. automata füst- és hőérzékelők, kézi jelzésadók) Rendszeres ellenőrzése.
- Hő- és füstelvezető rendszerek: (pl. füstelvezető kupolák, ventilátorok) Működőképességüket szintén rendszeresen ellenőrzése.
8. Tűzvizsgálatban való részvétel
Tűzeset bekövetkezése esetén a tűzvédelmi szakember részt vesz a tűzvizsgálatban, segít feltárni a tűz okát és körülményeit, valamint javaslatokat tesz a jövőbeni megelőző intézkedésekre.
9. Hatósági kapcsolattartás és képviselet
A tűzvédelmi hatóság (Katastrófavédelem) ellenőrzései során a tűzvédelmi szakember képviseli a céget, és biztosítja a szükséges dokumentációkat.
10 . A kiürítési számítás
Fő okai:
- Életbiztonság ellenőrzése
Összeveti a tényleges menekülési időt (mennyi idő alatt hagyhatják el az emberek az épületet) a megengedett menekülési idővel (amíg a tűz, füst, hő el nem éri az életveszélyes szintet).
- Tervezési alap
o Megmutatja, hogy a kijáratok, folyosók, lépcsők szélessége és száma elegendő-e a várható személylétszám kiürítésére.
- Jogszabályi megfelelés
o Az OTSZ és vonatkozó szabványok előírják bizonyos épületek esetén, így kötelező tervezési és engedélyezési dokumentum.
- Kockázatcsökkentés
o Megakadályozza, hogy szűk folyosók, kevés kijárat vagy hibás kialakítás miatt a menekülés elakadjon, és tragédia következzen be.
- Biztonsági intézkedések megalapozása
Ha a számítás hiányosságot tár fel, abból következhet további tűzvédelmi intézkedés (pl. plusz kijárat, tűzgátló ajtó, vészvilágítás).

EMELŐGÉP ÜGYINTÉZÉS
A legfontosabb emelőgép ügyintéző szaktevékenységek kis és közepes cégek részére, amiket el tudok vállalni:
1. Emelőgépek üzembe helyezése és előzetes vizsgálata
Minden új vagy jelentősen átalakított emelőgépet üzembe helyezés előtt előzetes vizsgálatnak kell alávetni. Ez a vizsgálat meggyőződik arról, hogy az emelőgép megfelel a vonatkozó szabványoknak és jogszabályoknak, biztonságosan üzemeltethető. Az ügyintéző feladata a dokumentációk összegyűjtése és a vizsgálat lefolytatásának koordinálása.
2. Időszakos biztonsági felülvizsgálatok szervezése és dokumentálása
Az emelőgépeket típusuktól és használatuktól függően rendszeres időközönként időszakos biztonsági felülvizsgálatnak (pl. éves, kétéves, ötéves) kell alávetni. Ezt akkreditált vizsgálólaboratórium vagy arra jogosult szakértő végzi. Az "ügyintéző" feladata ennek megszervezése, a szükséges adatok, dokumentumok (pl. gépkönyv, korábbi jegyzőkönyvek) biztosítása és a jegyzőkönyvek archiválása.
3. Napi és rendkívüli vizsgálatok felügyelete és dokumentálása
- Napi üzembe helyezés előtti ellenőrzés: Az emelőgép kezelőjének kötelessége minden műszak, vagy napi használat előtt ellenőrizni az emelőgépet. Az ügyintéző biztosítja, hogy ez az ellenőrzés megtörténjen és dokumentálva legyen.
- Rendkívüli felülvizsgálatok: Jelentős javítás, átalakítás, vagy rendellenes esemény (pl. baleset, súlyos meghibásodás) után rendkívüli felülvizsgálat válik szükségessé. Ennek megszervezése és dokumentálása is az ügyintéző feladata.
4. Emelőgépek nyilvántartása és dokumentáció kezelése
Az emelőgépekről részletes nyilvántartást kell vezetni (emelőgép-napló vagy gépkönyv). Ez tartalmazza az azonosító adatokat, az üzembe helyezés dátumát, a vizsgálatok időpontjait és eredményeit, a javításokat, karbantartásokat, valamint a kezelők adatait. Az ügyintéző felelős ezen dokumentációk naprakészen tartásáért és archiválásáért.
5. Kezelők képzésének és alkalmasságának felügyelete
Az emelőgépeket csak megfelelő szakképesítéssel és érvényes orvosi alkalmassági vizsgálattal rendelkező személyek kezelhetik. Az ügyintéző feladata lehet:
- a kezelők képzési igényeinek felmérése,
- a tanfolyamok szervezése,
- a végzettségek és orvosi alkalmassági igazolások érvényességének nyomon követése,
- a kezelők utasításainak elkészítésében való részvétel.
6. Munkavédelmi előírások betartásának ellenőrzése
Az emelőgépek üzemeltetésével kapcsolatos munkavédelmi előírások (pl. biztonságos tehermozgatás, terhelési határok betartása, veszélyes zónák kijelölése, biztonsági berendezések működése) betartásának felügyelete, illetve az esetleges hiányosságok feltárása és jelentése.
7. Munkabalesetek és rendkívüli események kivizsgálásában való részvétel
Ha emelőgéppel kapcsolatos baleset vagy rendkívüli esemény történik, az ügyintéző részt vesz annak kivizsgálásában, segít feltárni az okokat és javaslatokat tesz a megelőző intézkedésekre.
8. Karbantartási tervek nyomon követése
Bár a karbantartást általában műszaki személyzet végzi, az "ügyintéző" feladata lehet a karbantartási tervek és ütemezések nyomon követése, valamint annak biztosítása, hogy a szükséges karbantartások elvégzésre kerüljenek, és dokumentálva legyenek.
9. Jogszabályi változások követése és implementálása
Az emelőgépekre vonatkozó jogszabályok (pl. az Mvt., az 10/2016. (IV. 5.) NGM rendelet az egyes ipari és kereskedelmi tevékenységek gyakorlásához szükséges képesítésekről, vagy az MSZ EN szabványok) folyamatosan változhatnak. Az ügyintézőnek naprakésznek kell lennie ezekkel a változásokkal kapcsolatban, és biztosítania kell, hogy a vállalat megfeleljen az aktuális előírásoknak.
Fontos hangsúlyozni: Az "emelőgép ügyintéző" vagy "emelőgép felelős" pozíció a vállalat belső szervezeti felépítésétől függően más-más felelősségi körrel járhat. A lényeg, hogy egy kijelölt személynek (vagy személyeknek) kell gondoskodnia arról, hogy az emelőgépek üzemeltetése minden tekintetben megfeleljen a hatályos jogszabályoknak és a biztonságos munkavégzés követelményeinek.



